Visa ett inlägg
Gammal 2009-07-10, 20:14   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Sytråd av silke kallas ofta sysilke, ibland maskinsilke. Det görs av bl a Gütermann. Grovleken kallas ibland 100/3. (30/3 är för att sy knapphål för hand)
I Stockholm finns det i flera tygaffärer och Åhlens City och NK.
Kan finnas lite varstans, ring runt och kolla!
Obs. mycket gammalt sysilke (typ mer än 10 år), speciellt om det legat framme i dagsljuset, kan ha blivit försvagat.

Det som är helt säkert är att du aldrig kan färga polyester hemma! För det krävs mycket speciella metoder på fabrik.
Nylon (polyamid) brukar däremot vara lätt att färga in med det som kallas direktfärg(inte helt tvättäkta).

Bomull är ju lätt att färga så det är mycket möjligt att det skulle fungera om du syr med det. Jag har aldrig provat den kombinationen, så jag garanterar ingenting. Är det ngn annan som testat att färga sidenplagg sytt med bomullstråd?

Polyestertråd är en aning starkare än bomullstråd men det spelar ingen roll i praktiken. Varför man poängterar det så hårt är att de moderna symaskinerna ofta syr bättre med polyester!
När jag jobbade på Operan sydde vi alla teaterkläder, som både är tunga och slits hårt, med bomullssytråd !
Perfekt trådspänning och en ny rätt nål är viktig för att få en stark söm!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat